fbpx

עסקים קטנים – טיפים להתנהלות עסקית נכונה בתקופת הקורונה

עסקים בימי קורונה - עושים עסקים עם כפפות

רוב העסקים הקטנים נפגעו באופן כלשהו מצעדי החירום שננקטו, אך התקופה בה אנו נמצאים בימים אלה חילקה את העסקים העצמאיים לשני סוגים:

1. עסקים עצמאיים קטנים שפעילותם נעצרה לחלוטין עקב המצב
2. עסקים קטנים שהפעילות נפגעה ברמה כזו או אחרת, אבל עדיין יש פעילות.

אם העסק שלך שייך לסוג הראשון, והפעילות הופסקה לחלוטין ההמלצה שלי היא:
למרות החשש המובן והחרדה מכך שאין הכנסות, להיכנס  למוד פרקטי ולבדוק איך ניתן להתקיים בחצי השנה הקרובה במידה ולא יהיו בכלל הכנסות. נכון, זהו תרחיש קיצוני אבל במצב הנוכחי חייבים להיערך אליו, גם אם הוא לא יתממש.

הצעדים הפרקטיים שיש לבצע:

  • גיבוש הבנה של מהו הסכום המינימלי הנדרש להתנהלות בחצי השנה הקרובה. לצורך כך יש להבין מהן ההוצאות הקבועות והשוטפות? איזה הוצאות ניתן לקצץ ואיזה תשלומים ניתן לדחות?
    אם העסק מעסיק עובדים כמובן להוציא אותם לחל"ת כאשר בשלב זה הם יקבלו פיצוי מהביטוח הלאומי כדמי אבטלה.
  • בדיקת הרזרבות הכספיות במידה וישנן כאלה.
  • הבנה מהו הסכום החסר כדי שנוכל להתנהל ללא פעילות בחצי השנה הקרובה? סכום זה מומלץ לפנות ולקחת כהלוואה גם אם כרגע לא ברור מה יהיה. עדיף לקחת ולא להשתמש, אפילו להחזיר, אם לא יהיה צורך, מאשר למצוא את עצמינו במצב של חדלות פירעון.

יש אופציות שונות להלוואות – מהבנק, מהקרן בערבות המדינה, או אפילו בחברת הביטוח כנגד קרן פנסיה \ השתלמות. מומלץ כאמור לבדוק את האופציות השונות ולהחליט כבר עכשיו.

חוץ מזה- חשוב ומומלץ לנצל את הזמן לחשיבה יצירתית על היום שאחרי… הרי אף פעם אין לנו מספיק זמן לשיווק – אז עכשיו זה בדיוק הזמן. לרענן את התוכן שלנו, את הפלטפורמות הדיגיטליות. לחשוב על מוצרים חדשים, פלחי שוק חדשים. זה הזמן לעשות עבודת חשיבה אסטרטגית- נצלו אותו!

אם העסק שלך שייך לסוג השני והוא עדיין עובד, למרות האטה בפעילות עקב האטת כלל המשק, כדאי לבצע את הצעדים הבאים:

  • במידה ויש עובדים- צמצום מצבת העובדים (שליחה לחל"ת בשלב זה) למינימום המאפשר את פעילות העסק התקינה כך שימשיך להתקיים ויוכל לקלוט את העובדים בחזרה עם סיום המשבר.
  • צמצום רכש \ הוצאות לא הכרחיות ככל האפשר
  • הערכת רמת ההכנסות קדימה במצב של ההאטה, הכנת תזרים מול ההוצאות הצפויות. במידה ויש פער צפוי (חוסר) בין ההכנסות להוצאות – לחשב אותו קדימה למספר חודשים ולהעריך מה כמות הכסף שנצטרך כדי לעבור את המשבר.
  • להכין את הרזרבות הכספיות הנדרשות לקיום הפעילות כהלוואה מאחד הערוצים האפשריים שהוזכרו למעלה.

שיווק ומכירות: זה הזמן להדק את הקשר עם הלקוחות ולשמור עליהם.
רצוי ומומלץ לפתח ערוץ נוסף של מכירות לא פרונטליות: קבלת הזמנות בווצאפ, בטלפון \ מייל. אספקה באמצעות משלוחים. שירות "טייק אווי" – הכנת הזמנה לא בנוכחות הלקוח כשהוא רק מגיע לאסוף, וכדומה.
כדאי לעדכן את קהל הלקוחות באופן שוטף, להציע מבצעים ומוצרים רלוונטיים לתקופה, ולהמשיך לעבוד תוך שמירה על הכללים וההנחיות של משרד הבריאות בתקופה זו.

ריכוז ההקלות מהמדינה לעסקים הקטנים והבינוניים בתקופה זו אפשר למצוא כאן.

בהצלחה והרבה בריאות לכולנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *