fbpx

איך כותבים תוכנית עסקית טובה

ספרים, תוכניות וכלי שירטוט

במהלך חייו של עסק, יש שלבים בהם עולה הצורך בכתיבת תוכנית עסקית.
לרוב הסיבות הן צורך בגיוס כסף מבנק או ממקורות חיצוניים כגון משקיע\ים ו\או קרנות.
יש מספר כללים שכדאי לזכור, כשניגשים לכתיבת תוכנית עסקית:

מטרת התוכנית

עבור מה אנו זקוקים לתוכנית?
משקיע, למשל, ירצה לראות מתי יזכה לראות רווחים, מתי השקעתו תישא פרי?
לכן, כשכותבים תוכנית עסקית במטרה לגייס כסף ממשקיע, צריך לזכור כל הזמן שבסופו של דבר המשקיע ייתן לכם את כספו משתי סיבות עיקריות:

  1. שביתם את ליבו. הוא מאמין בכם באופן אישי
  2. שכנעתם אותו לגבי ההחזר הצפוי לו בגין ההשקעה

בנק, לעומת זאת, רוצה באופן בסיסי לתת לכם הלוואה כיוון שזה המוצר אותו הוא מוכר, כך הוא מרוויח כסף (ריבית, עמלות).
מה שהוא ירצה לוודא זה כי הוא יקבל את כספו בחזרה- כלומר ירצה להיות משוכנע ש:

  1. לעסק יש את היכולת להחזיר את ההלוואה
  2. בעלי העסק הם אנשים שהבנק מאמין בהם
  3. יש בטוחה מתאימה

בשני המקרים צריך להציג דף שמפרט את צפי ההכנסות וההוצאות לחודשים הבאים (עד 3, ואפילו 5 שנים, במקרה הצורך- תלוי למי מגישים את התוכנית), כאשר רצוי לפרט מה הן הנחות היסוד המנחות בבסיס הנתונים.

מה המודל העסקי?

המודל העסקי, הוא במילים פשוטות, איך, ולמה, מגיע הכסף לעסק?
כלומר, תיאור הגיוני של איך הולכים להשיג את תזרים ההכנסות, ומדוע אנחנו חושבים שזה יקרה?
מה הרציונל? מה היתרון התחרותי שיש למוצר\שירות שלנו שיגרום ללקוחות שלנו להגיע ולשלם לנו עבורו?

אם התיאור שלכם הגיוני , ברור, ומתקבל על הדעת – סביר להניח שגם הבנק או המשקיע ישתכנעו.

האנשים שמאחורי העסק

כדאי שהמודל העסקי יהיה מוצלח, אבל, מרכיב חשוב לא פחות בעיני הבנק או המשקיע הוא מיהם האנשים שעומדים מולו?
האם הם אמינים?
האם יש להם ניסיון בתחום בו הם עוסקים?
האם יש להם ניסיון של הצלחות? או חס וחלילה שובל של הסתבכויות?…

מומלץ להקדיש תשומת לב לכתיבת כמה שורות עליכם, בעלי העסק. לתאר את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם, רקע מקצועי, ניסיון, וכדומה.

כאשר באים לפגישה עם הבנק (וכמובן עם משקיע) – לא להתבייש להציג את עצמכם, בפרגון המתבקש, כמובן .

מספרים…מספרים….

לב ליבה של התוכנית העסקית הוא המספרים.
פעמים רבות, במהלך הכנתה של תוכנית עסקית, מתחוורים ומתבררים דברים לבעל העסק או ליזם, שהוא כלל לא חשב על קיומם…
בעצם, מה שצריך לעשות, הוא בעצם חשבון מכולת פשוט:

  • לסכום את כל הסכומים הכספיים הנוגעים להכנסות ממכירות
  • אם העסק חדש- לזכור שבחודשים הראשונים אין הכנסות, או שרמת ההכנסות נמוכה למדי.
  • לעשות רשימה של כל ההוצאות הנוגעות לעלות הישירה של המוצרים. הפחתה שלהן מהמכירות תיתן את הרווח הגולמי.
  • לאחר מכן מגיעות כל ההוצאות החודשיות השוטפות. לעשות רשימה מסודרת.
  • כדאי לפרט את הוצאות השיווק בדף נפרד.
  • בסופו של דבר- חשבון ההכנסות פחות חשבון ההוצאות החודשי- יראה כמה כסף חסר בחודשים הראשונים, ואיך ההלוואה\ההשקעה בעצם דואגת להשלים את אותו סכום כסף חסר- כך שלאחר X זמן מסויים- העסק \ התחום עולה על הפסים הרצויים ועובר למצב של ריווחיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *